EmocjeLekarstwo na trudne sytuacje czyli samoregulacja w pigułce

Lekarstwo na trudne sytuacje czyli samoregulacja w pigułce

W świecie, który nie zwalnia, który ciągle się zmienia, który pełen jest bodźców
i trudnych sytuacji, nauka samoregulacji wydaje się być jedną z najlepszych umiejętności jaką możemy nabyć i jaką powinniśmy nauczyć  nasze dzieci.

 Czym  jest samoregulacja?

Samoregulacja ma podłoże biologiczne. Organizm bowiem dąży do homeostazy, czyli równowagi. W chwili  wzburzenia, stresu czy innych  intensywnie przeżywanych emocji, zachodzą wewnątrz organizmu procesy, które mają za zadanie powrót do harmonii (wyrównanie  rytmu serca, oddechu, obniżenie temperatury). To fizjologia, ale ważne jak potrafimy sami świadomie wpływać na zapewnienie sobie stanu zrównoważenia czyli regulacji objawiającej się poczuciem komfortu w sytuacji, w której się znaleźliśmy.

Dlaczego  to ważne,  żeby  nabyć   umiejętność samoregulacji i  świadomie z niej korzystać?

Ponieważ  to:

  • rozwinie umiejętność wnikliwej analizy własnych stanówemocjonalnych i rozpoznawania bodźców, które na nie wpływają ,
  • pozwoli na efektywne radzenie  sobie  w  sytuacjach  trudnych,
  • wpłynie korzystnie na  jakość  funkcjonowania i zdrowie psychiczne,
  • uświadomi, że  emocje  mijają i że  można je eliminować we  właściwy  sposób.

Od czego zacząć?

W swojej  metodzie   samoregulacji  – Self- Reg, Stuart Shanker   proponuje 5  kroków:

  1. Odczytaj sygnały i przeformułuj zachowanie.
  2. Zidentyfikuj stresory (Dlaczego teraz?)
  3. Zredukuj stresory.
  4. Uświadom sobie, kiedy jesteś zestresowany.
  5. Zorientuj się,  co pomaga ci się uspokoić, odpocząć  i  odnowić  zasoby energii.[1]

 

Dla kogo samoregulacja?

Metoda przeznaczona jest dla każdego bez względu na wiek. Jej założenia oparte są na akceptacji, zrozumieniu i bliskości.

Kiedy i w jaki sposób nabywamy  umiejętność  samoregulacji?

Już na wczesnym etapie życia dziecka, rodzice zapewniając mu opiekę i bliskość regulują   jego emocje. Następnie dziecko zaczyna dążyć do regulacji swoich emocji zauważając, że pewne  czynności przynoszą zdecydowaną ulgę, jak choćby przytulenie się do rodzica czy ukochanego pluszaka. Nie potrafi jednak nazwać tego, co się z nim dzieje i dlaczego. Wymaga
w tym względzie pomocy ze strony opiekunów. Nieco starsze uczy się poprzez naśladowanie, widząc rodzica następnie rówieśnika, idola (lub osobę  znaczącą), która biega, spaceruje, czyta książki, medytuje, słucha muzyki, aby pozbyć się negatywnych emocji, zaczyna robić to samo. Potrafi nazwać to, co  się  nim  dzieje i zachęcone  próbuje określić przyczynę. Często szuka też własnych sposobów, próbując ich skuteczności często nieświadomie. Jeśli przynoszą pożądany efekt korzysta z nich coraz częściej i częściej, aż wreszcie  stają się jego metodą. Niestety, podobnie rzecz ma się z używkami, także uzależnieniem od technologii czy samookaleczaniem, które niejednokrotnie stają się metodą na łagodzenie przykrych lub intensywnych emocji.

 

Co jako rodzice/nauczyciele możemy zrobić?

Już od najwcześniejszych chwil pomagać naszym dzieciom rozpoznawać emocje, to – kiedy i w jakich sytuacjach się pojawiają i jak skutecznie  je regulować.

Co może być taką metodą?

Najlepiej wszystkie pozytywne działania, które pozwolą wracać do równowagi. Od tych  całkiem prostych – jak  nauka regulacji oddechu, relaksacja, słuchanie muzyki, po bardziej złożone –  jak  uprawianie sportu, aktywność  twórcza.  „Nie ma prostego przepisu na to, co pomoże dziecku w samoregulacji dzieci są różne, a ich potrzeby wciąż się zmieniają, do tego stopnia, że to, co działało w ubiegłym tygodniu, dziś może okazać się nieskuteczne”.[2]

„Warto pamiętać, że to nie rzeczy, sytuacje nas stresują, lecz ich interpretacje”.

Zachęcam do lektury SELF-REG dr Stuarta Shankera, która oprócz samej metody pozwoli inaczej spojrzeć na siebie i nasze dzieci.

„Self-Reg zaczyna się od przeformułowania postępowania zarówno dziecka, jak też naszego własnego. To oznacza, że – być może po raz pierwszy – dostrzegamy prawdziwe znaczenie takiego zachowania”.[3]

oraz  obejrzenia filmu  animowanego  Disney Pixar „W głowie się nie mieści”.

dr S.Shanker,  T.Barker „Self-Reg – Jak  pomóc dziecku (i sobie)  nie dać się  stresowi  i  żyć  pełnią   życia”, Warszawa 2016,  wyd.Mamania.

https://dziecisawazne.pl/uklad-nerwowy-reaguje-stres-czym-samoregulacja/

https://natuli.pl/pl/i/Fragment-ksiazki-SELF-REG/24

 

                                                                               opracowała: mgr Daria Tyro

                                                                                  pedagog, doradca zawodowy

 

 

[1]dr S.Shanker, T.Barker „Self-Reg – Jak  pomóc dziecku (i sobie)  nie dać się  stresowi  i  żyć  pełnią   życia”, Warszawa 2016,  wyd.  Mamania. str.35

[2]https://natuli.pl/pl/i/Fragment-ksiazki-SELF-REG/24

[3]https://natuli.pl/pl/i/Fragment-ksiazki-SELF-REG/24

Najnowsze

Więcej artykułów