U ucznia, który nie potrafi skoncentrować się na toku lekcji, przez co nie pamięta, o czym była mowa, ciągle się rozprasza, a zaburzenia uwagi powodują nieustanne pomyłki, zapominanie i ogólny chaos w codziennym funkcjonowaniu – często pojawiają się narastające problemy szkolne.
Jeśli trudności w koncentracji utrzymują się u dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej pomimo ćwiczenia tej funkcji w klasach młodszych, przyczyna jest prawdopodobnie bardziej złożona i aby uzyskać konkretne wskazówki do pracy wskazane jest przeprowadzenie kompleksowej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej.
Poprawianie koncentracji, jak i innych funkcji umysłowych (np. spostrzegawczości, pamięci, myślenia logicznego), może również stanowić formę rozrywki, spędzania wolnego czasu, treningu zdolności mentalnych – wszystko po to, aby nasz umysł był jak najdłużej w formie.
Ćwiczenia: Koncentracja uwagi – ćwiczenia dla starszych dzieci szkolnych
Opracowanie: Ewa Faliszek-Podgórska, psycholog
