EmocjeDziecięcy stres

Dziecięcy stres

STRES to reakcja organizmu na różnego rodzaju doświadczenia i zdarzenia, najczęściej o charakterze nieprzyjemnym. Stres pojawia się zawsze, gdy w życiu człowieka następują zmiany, do których musi się dostosować. Można odnieść wrażenie, że stres jest czymś bardzo niebezpiecznym i szkodliwym dla zdrowia człowieka. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

Stres jest szkodliwy zwłaszcza wtedy, gdy dziecko taki stan przeżywa zbyt często i zbyt długo.

Najczęstsze przyczyny stresu u dzieci:

  • konflikty w domu, w szkole, w grupie rówieśniczej,
  • kontakt z przemocą (w domu, w środowisku rówieśniczym),
  • nierealistyczne oczekiwania rodziców względem dzieci,
  • zbyt duża ilość zajęć dodatkowych (pozaszkolnych),
  • przesadne współzawodnictwo, dążenie do bycia najlepszym we wszystkim,
  • ograniczenie aktywności fizycznej, która jest naturalną potrzebą rozwojową, a w czasie pandemii nie jest w pełni zaspokajana,
  • wszelkie zmiany, których szybki przebieg uniemożliwia dostosowanie się dziecka (np. śmierć rodzica lub innej bliskiej osoby, wypadek, itp.).

Objawy stresu, które powinny zwrócić uwagę rodziców to:

  • brak apetytu, dolegliwości żołądkowe, omdlenia, bóle i zawroty głowy, kłopoty ze snem,
  • rozdrażnienie, częste wybuchy gniewu bez znaczącej przyczyny,
  • częste przeżywanie niepokoju i lęku,
  • apatia, depresja.

Jeżeli u swojego dziecka zaobserwujemy któryś z objawów, to oznacza, że boryka się ono z poważnym problemem wymagającym interwencji. Oczywiście rodzice nie są w stanie ochronić dziecka przed wszystkimi stresorami, które mogą pojawić się w jego życiu. Rola opiekuńczo-wychowawcza rodziców powinna polegać na jak najlepszym przygotowaniu dziecka do radzenia sobie ze stresem i łagodzeniem jego przykrych konsekwencji poprzez dostarczanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności w tym zakresie.

O czym warto pamiętać, aby zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa i sprawić, by było szczęśliwe:

  • stworzyć ciepły i bezpieczny dom, w którym członkowie rodziny odnoszą się do siebie z szacunkiem i okazują pozytywne uczucia,
  • nauczyć dziecko różnicowania, co jest naprawdę ważne od tego, czemu nie warto poświęcać uwagi,
  • podnosić samoocenę dziecka poprzez komunikowanie do niego o zaletach, umiejętnościach, które dostrzegamy, chwalenie i nagradzanie zamiast wytykania błędów, niepowodzeń i ich wyśmiewanie,
  • okazywać troskę i wsparcie, gdy jest w stanie kryzysu (konflikt z koleżanką lub kolegą, niepowodzenia szkolne, itp.),
  • dbać o higienę życia dziecka: odpowiednia ilość snu, właściwa dieta, aktywność ruchowa,
  • sensownie planować dzień, aby czas na naukę i wypoczynek był zrównoważony,
  • stawiać wymagania adekwatne do możliwości dziecka (zbyt niskie i zbyt wysokie nie sprzyjają równowadze psychicznej),
  • stopniowo przyzwyczajać dziecko do samodzielnego rozwiązywania problemów (nie wyręczaj, rozmawiaj i wysłuchaj propozycji dziecka, jak można poradzić sobie z trudną sytuacją).

Zawsze należy znaleźć czas na rozmowę z dzieckiem. Czasami jednak sytuacja problemowa może rodziców przerosnąć i mimo chęci, nie są oni w stanie doszukać się bezpośredniej przyczyny stanu, w jakim znajduje się dziecko i efektywnie mu pomóc. Wówczas należy zwrócić się z prośbą o pomoc do psychologa lub lekarza specjalisty.

Polecana literatura:

Dorota Czura- Kalinowska „Stres dziecka czyli jak pomóc w trudnych sytuacjach”, Świat Książki,

Archibald D Hart „Twoje dziecko i stres”, Logos Oficyna Wydawnicza.

 

 

 

Opracowała:  Iwona Mielec, psycholog

Najnowsze

Więcej artykułów