AktualnościOgłoszeniaMamo, tato zagraj ze mną!

Mamo, tato zagraj ze mną!

„Reguły gry są jak reguły życia, kto dobrze i chętnie gra, ten odnajdzie się także w życiu” /Christina i Jurgen Valentiner-Branth, „Super zabawy dla dzieci od 3 do 8lat/

 

Gry rozwijają u dzieci wiele umiejętności, m.in. zdolność do logicznego myślenia, umiejętność współpracy, kreatywność, kompetencje społeczno-emocjonalne. Jak grać z dzieckiem, by był to czas relaksu, a nie stresu?

Gra wymaga od dzieci pewnego wysiłku. Jakiego?

Dzieci uczestniczące w grze muszą:

  • Poczekać na swoją kolej,
  • Skoncentrować się,
  • Nauczyć się reguł,
  • Przestrzegać reguł w trakcie gry,
  • Czasem poradzić sobie z przegraną.

Co ma robić rodzic w trakcie gry?

  • Chwalić sukcesy,
  • Cieszyć się i śmiać,
  • Otworzyć się na propozycje dzieci,
  • Dopasować materiały, czas trwania zabawy i jej reguły do uczestników.

Czego należy unikać?

  • Zabawy z głodnym i zmęczonym dzieckiem,
  • Przymusu, bo wówczas nie ma przyjemności,
  • Odwracania uwagi ( trzeba np. wyłączyć telefon, telewizor).

Czy dziecko musi wygrać?

Każdy uczestnik gry ma prawo do poważnego potraktowania. Nie chodzi o to, by pozwalać dziecku wygrać. Trzeba wierzyć, że dziecko poradzi sobie z porażką. Niekiedy dobrym pomysłem może być drobna pomoc w wygranej.

Czy zawsze tylko jedna osoba wygrywa?

W grze liczy się wiele elementów, np. radość, odprężenie, przyjemność, miły czas itp.. Jednym z wielu elementów gry  jest rywalizacja (nie każda gra się z nią wiąże). Czasem wygrywanie dorośli traktują zbyt poważnie. A przecież tam, gdzie ktoś zwycięża, jest też ktoś, kto przegrywa. Budujmy atmosferę, w której chodzi o przyjemność wynikającą z grania, wspólnej zabawy, a samo wygrywanie niech będzie na dalszym planie.

Gdy dziecko nie potrafi przegrywać:

  • trzeba wiele razy grać,
  • okazywać zrozumienie i pocieszać,
  • dorosły musi dostarczać dziecku wzoru zachowania (być wzorem dla dziecka) w sytuacji przegranej,
  • nie komentować w niemiły sposób, nie wyśmiewać, nie ranić dziecka, jeśli przegra,
  • bawić się w gry losowe, by w przypadku przegranej nie chodziło o brak wiedzy czy umiejętności, ale o brak szczęścia w danej chwili,
  • grać w gry kooperacyjne ( to gry, które nie wymagają, konkurowania, ale współpracy od grających. Albo wygrywamy wszyscy, albo wspólnie ponosimy porażkę).

Jak długo dziecko może się skoncentrować?

Przyjmijmy zasadę, że czas koncentracji w minutach to wiek dziecka x 2

 

Gdy dziecko oszukuje…

Oszukiwanie wynika z obawy przed przegraną. Trzeba cierpliwie tłumaczyć zasady i spokojnie je egzekwować w trakcie gry. Ważna jest konsekwencja. Można przerwać zabawę, kiedy dziecko nadal oszukuje.

 

Skąd brać materiały do gier? Warto je zbierać…

Piłki, guziki, drobne kulki, pionki, linki, balony, kostki do gry, puste butelki po płynach, nakrętki, kubeczki po jogurtach, żetony, wytłaczanki do jajek, klamerki do wieszania bielizny, stare monety, nakrętki, karty, rolki po papierze toaletowym, magnesy, naklejki, plastelina, kamienie ,muszelki, kryształki, patyki, kartony po butach, pudełka po czekoladkach,

Jakie korzyści przynoszą gry?

  • Pozwalają komunikować się i dyskutować,
  • Pozwalają przewidywać, pilnować i podejmować decyzje,
  • Uczą analizować i badać konsekwencje,
  • Uczą akceptowania przegranej i rozsądnego cieszenia się z wygranej

Poprzez gry można uczyć czytać i pisać

  • grając i bawiąc się uczniowie doskonalą i sprawdzają swoje umiejętności,
  • gra ma dodatkowy atut- nagrodę w postaci wygranej.

 

Literatura:

Christina i  Jurgen Valentiner-Branth (2015)- Super zabawy dla dzieci od 3 do 8 lat. Wydawnictwo Jedność.

http://www.dzieciprzyplanszypl./tag/kooperacyjne/

opracowanie: mgr Iwona Sumara-Dul, pedagog

Najnowsze

Więcej artykułów