„Musimy pamiętać, że każdego dnia przytrafiają się nam radosne chwile.
Kiedy to zrozumiemy zaczniemy je dostrzegać”.
Keohe
Żyjemy w bardzo niespokojnych czasach. Rodzice, nauczyciele i przedstawiciele władzy zaczynają rozumieć, że ich paradygmaty straciły moc. Wszyscy wiemy, że musimy ponownie przemyśleć sposób wychowywania przyszłych pokoleń i doprowadzić do poprawy jakości życia emocjonalnego naszych dzieci.
To w jaki sposób radzimy sobie każdego dnia z myślami, uczuciami, emocjami i naszymi relacjami z innymi ludźmi było przedmiotem badań w ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci. Szczególnie wiele badań dotyczyło obszarów funkcjonowania mózgu człowieka. Pionierzy neurologii, behawiorystki i psychologii cały czas odkrywają zmienny rozszerzający się krajobraz ludzkiego mózgu. W związku z tym w naszym słownictwie pojawiły się takie nowe wyrazy jak elektroencelofalografia (EEG), rezonans magnetyczny (MRI), czy tomografia pozytronowa (PET), dzięki którym możemy zobaczyć jak przebiega myślenie. W powszechnej świadomości myślenie jest przejawem ludzkiej inteligencji. Zaczynamy rozumieć, że inteligencja emocjonalna oraz związana z nią koncepcja ilorazu inteligencji emocjonalnej EQ jest tak samo ważna jak IQ. Udowodniono, że ludzie, którzy dysponują silniej rozwiniętymi umiejętnościami społecznymi i emocjonalnymi lepiej radzą sobie w życiu bez względu na inteligencję.
Można wyróżnić pięć podstawowych zespołów kompetencji składających się na tak zwaną inteligencję społeczno-emocjonalną:
- samoświadomość
- samokontrola
- odpowiedzialne podejmowanie decyzji
- świadomość społeczna
- pielęgnowanie relacji
Psychologia pozytywna opiera się na założeniu, że lepiej dbać o zdrowie psychiczne, niż skupiać się na negatywnych aspektach chorób psychicznych i innych problemów emocjonalnych. Według Ośrodka Psychologii Pozytywnej, działającego przy Uniwersytecie Pensylwanii, a założonego przez dr. Martina Seligmana, który jest uważany za ojca tego nowoczesnego ruchu: ,,Psychologia pozytywna polega na naukowym badaniu mocnych stron i zalet, umożliwiających jednostkom i społecznościom osiągnięcie pełni rozwoju. Zrozumienie pozytywnych emocji wymaga zadowolenia z przeszłości, szczęścia odczuwanego w teraźniejszości oraz nadziei na przyszłość”.
Drogi Rodzicu dobrze jest powziąć postanowienie, że znajdziesz trochę czasu w ciągu dnia, żeby usiąść z dzieckiem i spokojnie z nim porozmawiać. Przypominajcie sobie miłe chwile spędzone razem (wspólne wakacje, urodziny). Będziecie zaskoczeni jak wiele wspaniałych momentów pamiętacie. Proponowane ćwiczenia ze szczęścia:
ćwiczenie 1 „ściana szczęścia”
Usiądź z dzieckiem, weź kredki i razem z nim twórz rysunki przedstawiające wasze szczęśliwe wspomnienia. Wybierzcie jedną ścianę w mieszkaniu i wieszajcie na niej swoje prace. Będzie to wasza ,,ściana szczęścia”. Powinna się znajdować w miejscu, obok którego codziennie przechodzicie. Weźcie kilka kolorowych czasopism, nożyczki, papier i klej. Stwórzcie kolaż przedstawiający wasze najlepsze rodzinne przeżycia albo po prostu zestawcie ze sobą kilka przypadkowych zdjęć szczęśliwych, bawiących się razem ludzi. Powieście go na waszej ścianie szczęścia. Bądźcie kreatywni i cieszcie się swoją pracą – robicie to tylko dla siebie.
ćwiczenie 2 „opowiadanie szczęśliwych historii”
Opowiadajcie sobie nawzajem historie o czymś, co zrobiliście i co napełniło was dumą. Może to być wykonanie jakiegoś zadania, zaliczenie egzaminu albo upieczenie ciasta. Zapytaj dziecko, kiedy czuło się najbardziej dumne. Celebrujcie ten moment jeszcze raz i cieszcie się radosną chwilą.
ćwiczenie 3 „ pudełko pełne szczęścia”
Weźcie puste pudełko i zacznijcie chodzić po domu i ogrodzie. Zbierajcie drobne przedmioty poprawiające wam nastrój albo kojarzące się z dobrymi wspomnieniami. Mogą to być muszelki, fotografie, naklejki albo kamyki w kształcie serca. Włóżcie te rzeczy do pudełka, które umieścicie w szczególnym miejscu. Powiedz dzieciom, że kiedy będą potrzebowały pociechy, mogą zawsze otworzyć pudełko i przypomnieć sobie szczęśliwe chwile.
Być może najważniejsze jest to, że optymizm i rozkoszowanie się szczęściem mogą zapobiegać depresji, ponieważ aktywują obszary mózgu, dzięki którym maleje prawdopodobieństwo pogorszenia się nastroju, nawet w trudnych chwilach. Według tekstów buddyjskich wszyscy jesteśmy tacy sami pod tym względem, że pragniemy szczęścia i nikt
z nas nie chce bólu ani cierpienia, każdy z nas pragnie kochać i być kochanym. Od chwili narodzin aż do śmierci relacje z ludźmi mają fundamentalne znaczenie dla naszego dobrostanu psychicznego ponieważ umożliwiają nam dostęp do systemu kojenia i afiliacji.
Dostrzegajmy to co wartościowe i bezcenne w naszym życiu i cieszmy się tym będąc szczęśliwsi.
Na zakończenie polecam cudowną bajkę dla dzieci pt.: „W głowie się nie mieści”. Nawet rodzice świetnie się bawią podczas oglądania tego filmu!
opracowała mgr Maria Tarnopolska, psycholog
Źródła:
„Pozytywna Dyscyplina w praktyce” J. Nelsen
„Świadome rodzicielstwo” D. Siegel
„10 minut uważności” G. Hawn, W. Holden