EmocjeAgresja u dzieci – co warto wiedzieć, aby modyfikować niepożądane zachowania

Agresja u dzieci – co warto wiedzieć, aby modyfikować niepożądane zachowania

Pojęcie agresji używamy dla określenia tendencji, skłonności czy zachowania skierowanych przeciwko komuś lub czemuś.

Aktualna sytuacja związana z pandemią i nieznanymi dotąd ograniczeniami w życiu codziennym, powoduje frustrację u dorosłych, a co można powiedzieć o dzieciach, które nie mogą realizować swoich pasji, zainteresowań, rozładować nadmiaru energii poprzez  wyjście z domu i korzystanie z większej przestrzeni niż mieszkanie, tak jak to robiły wcześniej?

Obecnie to rodzice i opiekunowie powinni wykorzystać czas, jaki jest im dany, na kontakt z dzieckiem, by lepiej je poznać, przyjrzeć się jego potrzebom i zachowaniom, wzmacniać relacje oraz to, co w nich dobre i cierpliwie modyfikować to, co niepożądane.

Zmęczenie psychiczne i fizyczne, przedłużająca się  powtarzalność czynności i schematyzm każdego dnia na jaki jesteśmy skazani, aktualnie sprzyja zachowaniom nieadekwatnym: wybuchom złości, zniecierpliwieniu, irytacji.

 

Wszystkie dzieci (podobnie jak dorośli) przeżywają w różnych sytuacjach uczucia złości, gniewu, chęci dokuczenia innym.

Rozwój osobowości dziecka, określonego stylu zachowania i reagowania na różne bodźce zależą od:

– czynnika wrodzonego, związanego z fizjologią i właściwościami układu nerwowego;

– czynnika aktywnościowego, czyli temperamentu;

– czynnika frustracyjnego pojawiającego się w sytuacji niezaspakajania potrzeb psychicznych;

– czynnika naśladowczego (dziecko obserwuje i uczy się zachowań od innych);

– czynnika instrumentalnego, objawiającego się postawą „chcę to mieć”.

 

Agresywnymi stają się te dzieci, wobec których popełniono wiele błędów wychowawczych, takich jak:

– nasilone i różnorodne ograniczanie aktywności, bezwzględne nakazy, niezaspokojenie podstawowych potrzeb psychicznych: bezpieczeństwa, miłości, akceptacji;

– pobłażanie agresywnym reakcjom wyrażane opiniami: „potrafi walczyć o swoje”, „poradzi sobie w życiu”, „przecież bójki wśród dzieci to coś normalnego”;

– uleganie żądaniom dziecka wyrażanych agresywnymi zachowaniami (wulgaryzmy, krzyk, bicie, kopanie, upór, negatywizm);

– przyzwolenie na oglądanie przez dziecko aktów przemocy w telewizji, Internecie, środowisku domowym;

– stosowanie ostrych kar cielesnych.

 

Jaka więc powinna być pożądana postawa wobec dziecka, które zachowuje się agresywnie?

– spróbuj zrozumieć, skąd biorą się akty agresji (obserwuj sytuacje, miejsca, osoby);

– ucz dziecko inaczej wyrażać trudne uczucia (gniewu, złości) pamiętając, by akceptować uczucia a nie zachowania, krytykować konkretne zachowania a nie osobę dziecka, np. „złości mnie, że używasz wulgarnych słów” zamiast „jesteś wulgarny”;

– chwal za dobre zachowanie zamiast koncentrować się na dziecku zwłaszcza wtedy, gdy zachowuje się nieodpowiednio;

– stawiaj jasne granice, aby dziecko wiedziało co wolno, a jakich zachowań nie tolerujesz;

– stosuj konsekwencje wychowawcze i pokazuj dziecku jak może zachować się inaczej by naprawić zło, które wyrządziło i nie traciło przyjemności (możliwości zabawy, oglądania ulubionej bajki czy filmu, itp.) gdy wywiąże się ze swoich obowiązków, zachowuje poprawnie.

 

Wypowiadaj swoją prawdę jasno i spokojnie.

Wysłuchaj także innych, nawet głupich i nieświadomych.

Oni też mają swoją opowieść. (Desiderata)

                                                                                                          opracowała

Iwona Mielec,  psycholog

Najnowsze

Więcej artykułów