Tyle zmieniło się od 2020 roku. Czas, w którym żyjemy jest zdecydowanie trudny i wymaga stawienia czoła wielu wyzwaniom. Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia, izolacja, kwarantanna, nauczanie zdalne, praca zdalna, ograniczenie bezpośrednich kontaktów ze znajomymi i członkami rodziny, niepewność o przyszłość, obawa o zdrowie swoje i bliskich, zmęczenie oraz ograniczenie możliwości rozwijania zainteresowań i wiele innych sytuacji, generuje trudne emocje m.in. lęk, smutek, niepewność, frustrację, złość, bezsilność. Wpływa to na codzienne funkcjonowanie i samopoczucie, a w efekcie na zdrowie psychiczne także młodych ludzi.
Zastanówmy się w takim razie czym jest zdrowie psychiczne. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) – „zdrowie psychiczne to pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka, a nie tylko brak – obiektywnie istniejącej – choroby czy niepełnosprawności”. Czyli zdrowie psychiczne jest stanem, na który składa się dobra kondycja zdrowotna oraz poczucie komfortu psychicznego, a także utrzymywanie prawidłowych relacji z ludźmi. Obecnie wskaźniki zdrowia fizycznego polskich dzieci i młodzieży ulegają poprawie, podczas gdy wskaźniki zdrowia psychicznego pogarszają się. W rezultacie wzrasta liczba dzieci i młodzieży potrzebujących wsparcia psychologicznego i psychiatrycznego. Pandemia i jej konsekwencje w sferze psychicznej prawdopodobnie nasilą tę sytuację.
Z tego względu, z myślą o zdrowiu psychicznym tarnowskiej młodzieży, zespół specjalistów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej opracował program profilaktyczno-edukacyjny pn. „COVID-owy świat. Zdrowie psychiczne młodzieży”. W skład zespołu wchodzą zarówno psycholodzy, pedagodzy, doradcy zawodowi jak i wsparcie informatyczne. Zróżnicowanie specjalistów uwarunkowane było szerokim spektrum prac, które zostały podjęte w celu skonstruowania programu. Program obejmuje 4 odcinki tematyczne podzielone na (jedna część trwa jedną godzinę lekcyjną). Odcinki mają postać prezentacji multimedialnej nagranej w formie głosowej. Program wzbogacony jest materiałami dydaktycznymi, które zawierają karty pracy do ćwiczeń, informacje dla uczniów. Tematyka odcinków obejmuje: emocje, stres, wsparcie społeczne, zmiany wywołane pandemią koronawirusa. Program jest skierowany do uczniów tarnowskich szkół podstawowych (klasy VII i VIII) oraz ponadpodstawowych (wszystkie klasy). Program dostosowany jest do realizacji zarówno w nauczaniu stacjonarnym, jak i zdalnym. Po zakończeniu programu każdy uczeń w nim uczestniczący zostanie poproszony o uzupełnienie ankiety ewaluacyjnej. Program został skonstruowany do realizacji w ramach godziny wychowawczej przez wychowawców, pedagogów, psychologów szkolnych. W prezentacjach wykorzystano opracowane przez zespół specjalistów Poradni ankiety wstępne oraz ich wyniki, które zostały uzupełnione przez uczniów tarnowskich szkół podstawowych klas VII i VIII oraz szkół ponadpodstawowych na formularzu platformy Google od 10 do 25 czerwca 2020 roku. Dzięki wynikom ankiet uczniowie będą mieli możliwość zorientowania się w sposobie funkcjonowania emocjonalnego, społecznego ich rówieśników w czasie pandemii, a dokładnie w czasie nauczania zdalnego w drugim semestrze 2019/2020. Głównym celem programu jest poszerzenie wiedzy uczniów o procesach emocjonalnych, stresie oraz sposobach radzenia sobie z nim, wsparciu społecznym i jego roli w funkcjonowaniu, zmianach wywołanych pandemią koronawirusa w aspekcie osobistym, rodzinnym, lokalnym i globalnym. Istotne jest także wsparcie uczniów poprzez przygotowanie listy placówek, infolinii instytucji udzielających wsparcia, pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży.
Opracowanie:
mgr Karolina Zając-Feledyn, psycholog, doradca zawodowy
pomysłodawca programu i koordynator zespołu ds. opracowania programu
Źródło:
https://www.pzh.gov.pl/zdrowie-definicja