Komunikacji słownej zazwyczaj towarzyszy komunikacja niewerbalna, która jest uzupełnieniem mowy oraz informacją o emocjach. Na komunikację niewerbalną składają się między innymi: mimika twarzy, postawa ciała, gesty rąk, wzajemne położenie osób komunikujących się.
Ćwiczenia z zakresu mowy gestów będą właściwe dla dzieci, dla których, to co niewypowiedziane wprost, nie zawsze jest zrozumiałe. Patrząc na zdjęcia i odpowiadając na pytania, dziecko uczy się wnioskować, co kryje się za przedstawionym gestem.
Pytania czyta dorosły. Zostały one zapisane w dwóch kolorach: czarnym i zielonym. Pytania zielone są pytaniami dodatkowymi, wspomagającymi. W razie trudności: zadajemy pytania znajdujące się pod obrazkiem, na które od razu odpowiadamy. Pytamy po kolei: czy to prawda, że na tym obrazku….. [np. dzieci szepczą sobie do ucha ?] Dziecko potwierdza lub zaprzecza. Jeśli nie – odpowiadamy sami. Ważne w takim wypadku, żeby ćwiczyć koncentrację na obrazku, umiejętność doprowadzania zadań do końca, dzielenia pola uwagi.
Przykładowe ćwiczenia: Ćwiczenia rozwijające komunikację niewerbalną
Opracowała: Anna Romanowicz, psycholog, surdopedagog
