Uprzejmie przypominamy, że informacje o dostosowaniach egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w 2024 roku są dostępne na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (cke.gov.pl).
Informujemy również, że zgodnie ze stanowiskiem OKE w Krakowie szczegółowe dostosowania dla uczniów posiadających opinie o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia) zatwierdza Rada Pedagogiczna szkoły uwzględniając posiadaną przez ucznia opinię, jego indywidualne potrzeby w zakresie dostosowań wynikające ze stwierdzonych deficytów oraz czy uczeń został wdrożony do określonych dostosowań w toku edukacji.
Przykłady:
- Uczeń otrzymał opinię o dyskalkulii w klasie szóstej. W klasie siódmej nauczyciel matematyki zauważył, że uczeń dodatkowo wymaga w trakcie lekcji korzystania z kalkulatora (chociaż takiego zapisu nie było w opinii) i wdrożył takie dostosowanie odpowiadając na potrzeby ucznia. Wówczas Rada Pedagogiczna szkoły może zatwierdzić dla ucznia tę formę dostosowania na egzaminie ósmoklasisty.
Nie jest wymagana nowa opinia z poradni.
- Uczeń otrzymał opinię o dysgrafii w klasie siódmej. W bieżącym roku szkolnym będzie zdawał egzamin maturalny. Od klasy drugiej szkoły ponadpodstawowej jego pismo stawało się coraz bardziej nieczytelne. W związku z tym nauczyciel języka polskiego, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby ucznia wdrażał go do pisania notatek/prac na komputerze (chociaż w wydanej opinii takiego zapisu nie było).
Wówczas Rada Pedagogiczna szkoły może zatwierdzić dla ucznia tę formę dostosowania na egzaminie maturalnym.
Nie jest wymagana nowa opinia z poradni.
Powyższe informacje zostały przygotowane po konsultacjach z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie.
