Co wziąć pod uwagę, projektując swoją przyszłość edukacyjno-zawodową?
Drodzy uczniowie klas ósmych!
Nieuchronnie zbliża się czas, kiedy chcąc nie chcąc zaczniecie myśleć o swojej przyszłości, pierwszy raz samodzielnie ją projektując. Jak podjąć właściwą decyzję? Co wziąć pod uwagę? Czym się kierować? Jaki macie wybór? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć prowadząc Was po kolei przez proces projektowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej .
Na pewno są wśród Was ludzie, którzy praktycznie od zawsze wiedzą, co chcą w życiu robić i tacy, którzy do tej pory mocno zastanawiali się nad swoją przyszłością, szukając odpowiedzi na to pytanie. Jednak jak pokazuje doświadczenie, wielu zwleka do ostatniej chwili, podejmując decyzję przysłowiowym „rzutem na taśmę”. Jakie są tego konsekwencje? – zależy od szczęścia ;). Dlatego dla tych już zdecydowanych i tych, którzy jeszcze nie wiedzą, postaram się zwrócić uwagę na najważniejsze kryteria, którymi powinniście się kierować.
Rozpocznijmy od tego, na co zwrócić szczególną uwagę.
Zacznij od siebie.
Zastanów się, jakie są Twoje predyspozycje, zainteresowania, uzdolnienia.
Wykonaj testy zainteresowań i predyspozycji. W materiałach zebranych na naszej stronie znajdziesz linki z adresami stron testów, które pomogą zdiagnozować Twoje mocne i słabe strony. Zachęcam także do korzystania z karty Indywidualnego Planu Ścieżki Edukacyjno-Zawodowej, na której możesz zapisywać swoje przemyślenia i wyniki. Znajduje się ona w udostępnionych materiałach.
Zwróć uwagę na swój stan zdrowia, bowiem niektóre choroby, w tym alergie, wady wzroku
i słuchu, wykluczają wykonywanie określonych zawodów.
Pomyśl…. nauka jakich przedmiotów szkolnych sprawia Ci przyjemność? Zanalizuj swoją aktywność oraz to, gdzie najlepiej się czujesz? Jakie czynności wykonywane w wolnym czasie sprawiają Ci radość – pieczesz, malujesz, uprawiasz sport? Czy lubisz spędzać czas na świeżym powietrzu, czy w pomieszczeniu?
Jakie są Twoje umiejętności interpersonalne? – jesteś duszą towarzystwa czy raczej osobą zamkniętą w sobie, obserwatorem?
Pomyśl także, co nie należy do Twoich mocnych stron.
Zapisuj, zapisuj, zapisuj. Te notatki będą cennymi wskazówkami.
Weź pod uwagę opinię najbliższych, co nie oznacza, że masz się nią kierować jako jedyną
i ostateczną. To Ty podejmujesz wybór i to Ty poniesiesz tego konsekwencje.
Daj sobie trochę czasu – nie spiesz się.
Dokonaj analizy tego, co udało Ci się zebrać.
Możesz poprosić o pomoc rodzica, by wspólnie z Tobą zastanowił się, co odpowiada Twoim predyspozycjom. Jeśli pomimo tego, nadal będziesz czuł się zagubiony, skorzystaj z pomocy doradcy zawodowego w szkole lub w Poradni za pomocą kontaktu mailowego. Pomimo tego, że
w obecnej sytuacji nie możemy spotkać się z Wami osobiście, jesteśmy i możemy Was wspomóc
w procesie podejmowania decyzji.
Kiedy podejmiesz wybór dotyczący profilu klasy to… osadź siebie w przyszłości.
Wyobraź sobie jak będziesz funkcjonował za kilka lat. Czy masz zamiar studiować? Gdzie zamierzasz pracować? Ile godzin będziesz spędzał w pracy? Jakie będziesz miał obowiązki?
W jakich warunkach będziesz pracował? Ile zarobisz? (zachęcam do zapoznania się ze specyfiką zawodów – link w materiałach z testami). Kiedy przejdziesz na emeryturę:)? Odległe, jasne, że tak, ale wybierając kierunek, wybierasz niejako swoją przyszłość zawodową. Ostateczną? Oczywiście, że nie zawsze można się przekwalifikować…, dokonać zmian… , ale można także podjąć świadomą decyzję i w życiu robić to, do czego jesteśmy „stworzeni” w myśl tego, „że jeśli lubisz to co robisz, to jakbyś nie pracował” – bez zbędnego błądzenia. Zachęcam do poświęcenia chwili i wykonania niezbędnej pracy w poszukiwaniu odpowiedzi mających wpływ na dokonanie właściwych wyborów. Myślę, że w przypadku decydowania o swojej przyszłości nie warto liczyć na szczęście czy innych, tylko wziąć sprawy
w swoje ręce, a przynajmniej to, co od nas zależy.
mgr Daria Tyro
pedagog/doradca zawodowy