Wielu uczniów ma duże trudności w organizacji nauki nowego materiału. Wielokrotnie powtarzając i przeglądając podręczniki tracą dużą ilość czasu, niewiele przy tym zapamiętując, co prowadzi do frustracji i spadku motywacji do nauki w przyszłości.
Co zrobić, aby nauka była efektywniejsza i bardziej angażowała nasze dzieci?
Jedną z metod pomagającą w szybszym zapamiętywaniu i odtwarzaniu informacji jest technika map myśli stworzona przez Tonego Buzana. Bazuje ona na zasadach skutecznego zapamiętywania, wykorzystując w tworzeniu map skojarzenia, rysunki, a treść do zapamiętania skracając do minimum. Mapy myśli nazwano także techniką twórczego myślenia wielokierunkowego, ponieważ uczą także dobrego organizowania informacji w kategorie, co ćwiczy zdolność rozumowania i wnioskowania, angażując obie półkule mózgu.
Umiejętność organizowania treści edukacyjnych przez dziecko może wpłynąć pozytywnie na jego zdolność do zarządzania swoim czasem i efektywniejszą organizację pracy.
Mapy myśli możemy wykorzystać w szkole to tworzenia notatek z zajęć, z lektur, przygotowywania się do sprawdzianów. Przydatne są również podczas wygłaszania prelekcji czy referatów. Mapy możemy także wykorzystać w domu. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie map do nauki samodzielnego wykonywania obowiązków domowych. Rozpisując dziecku, w jaki sposób krok po kroku ma wykonać daną czynność np. co trzeba wykonać sprzątając łazienkę, dziecko ma szansę wykonać tą czynność lepiej i będzie miało poczucie, że zrobiło coś samo, co wpłynie znacząco na jego samoocenę. W formie map myśli można także przedstawić plan dnia lub rozpisać planowane zadania do wykonania.
Jak prawidłowo wykonać mapę myśli?
- Mapę tworzymy na czystej kartce, ułożonej poziomo.
- Krótki tytuł mapy piszemy na środku kartki i rysujemy symbol kojarzący się z poruszanym tematem.
- Od środka mapy rysujemy korzenie, odpowiadające różnym kategoriom. Każdy korzeń tytułujemy, a od niego rysujemy kolejne odgałęzienia dotyczące danego tematu.
- Piszemy drukowanymi literami, najlepiej krótkimi hasłami, tworzonymi na zasadzie skojarzeń.
- Wykorzystujemy w mapie jak najwięcej rysunków, symboli. Mapa powinna być kolorowa, śmieszna i zawierająca osobiste akcenty.
- Podczas tworzenia mapy uruchamiamy swoją twórczość i wyobraźnię.
Na początku tworzenie map myśli wydaje się długotrwałym zajęciem, jednak z czasem, gdy wypracujemy swój sposób tworzenia map oraz zauważymy ich wpływ do lepsze zapamiętywanie, mogą stać się one dobrą pomocą na lata nauki oraz pracy zawodowej.
Agnieszka Strzesak, psycholog
Źródło: Tony Buzan, „Rusz głową”