Wspieranie rozwoju dzieckaZasady pracy z dzieckiem z dysleksją

Zasady pracy z dzieckiem z dysleksją

Praca z dzieckiem z dysleksją wymaga ćwiczenia umiejętności czytania i ortograficznego pisania. Również ważna jest dbałość o poziom graficzny pisma, czyli o jego czytelność i estetykę. Oba rodzaje ćwiczeń wymagają przestrzegania pewnych zasad. Rodzic podejmujący się kierowania pracą dziecka powinien mieć ich świadomość, by jego zaangażowanie nie przyniosło skutków odwrotnych do pożądanych.

 

Ćwiczenia w czytaniu Ćwiczenia w pisaniu
  • Wybierz interesujący tekst.
  • Pamiętaj, że do ćwiczeń najlepsza jest książka, która ma większy druk i kolorowe ilustracje.
  • Wiedz, że Twój dobry humor i dziecka przyspieszy postępy w czytaniu.
  • Sam zacznij czytać dziecku!
  • Niech dziecko palcem wskazuje słowa, które przeczytasz na głos.
  • Czytając dziecku, podkreślaj tonem ich znaczenie.
  • Dostosuj szybkość czytania do możliwości śledzenia tekstu przez dziecko.
  • Nie ponaglaj dziecka podczas czytania.
  • Czytaj z dzieckiem na zmianę. Długość fragmentów czytanych przez dziecko powinna stopniowo rosnąć.
  • Korzystaj z pomocy technicznych. Dziecko może nagrać siebie, jak czyta, a następnie odsłuchać nagranie.
  • Sprawdzaj co jakiś czas, czy dziecko rozumie czytany tekst. Jeśli nie, zawsze możecie wrócić do danego fragmentu.
  • Zezwalaj na pisanie ołówkiem. Ułatwi to poprawianie błędów.
  • Poleć dziecku, aby samo znalazło błędy, korzystając ze słownika ortograficznego.
  •  Odszukane błędnie zapisane wyrazy dziecko powinno napisać poprawnie 5-6 razy i użyć je w zdaniach.
  •  Pomóż dziecku utrwalać zasady pisowni, wyjaśniając wszystkie wątpliwości ortograficzne przy użyciu słownika ortograficznego.
  • W wypracowaniu nawyku autokorekty pomaga Dyktando w dziesięciu punktach (Uczeń z dysleksja w szkole” M. Bogdanowicz, A. Andryjek )
  • W młodszych klasach dyktanda ze słuchu zastąp pisaniem z pamięci ( dziecko zapoznaje się z tekstem, zapamiętuje zdanie, a następnie zakrywa je i pisze z pamięci).
  • Najlepiej, gdy dziecko zapisuje wypowiedź pisemną w brudnopisie. Po omówieniu z rodzicem przepisuje pracę do zeszytu, a rodzic jeszcze raz sprawdza jej poprawność.
  • Jeśli Twoje dziecko jest leworęczne, zadbaj, by miało swobodę ruchów i odpowiednio ułożony zeszyt.

Krótki, lecz codzienny trening w pisaniu, po którym nastąpi sprawdzenie poprawności, przyniesie spodziewane rezultaty. Jednakże nie należy zaprzestawać ćwiczeń nawet wtedy, gdy wydaje się, że ustąpiły symptomy typowe dla dysleksji. Ukierunkowana praca terapeutyczna musi być kontynuowana przez cały okres nauki. Uczniowie, którzy przestają pracować, mogą spodziewać się nawrotu trudności. Nie ma bowiem szybkiego sposobu na przezwyciężenie specyficznych trudności w nauce.

 

Opracowała: mgr Iwona Sumara-Dul, pedagog

Najnowsze

Więcej artykułów