To ważne aby od najmłodszych lat uczyć dzieci życzliwości. Świadomość tego, że potrafią być życzliwi pozwoli im wkroczyć w dorosłość z poczuciem optymizmu i adekwatnym poczuciem własnej wartości. Akty życzliwości zwiększają optymizm i uszczęśliwiają nas. Kiedy jesteśmy życzliwi w naszym mózgu rośnie poziom dopaminy, która pobudza ośrodek przyjemności, zatem należy pamiętać, że na życzliwości zyskują nie tylko nią obdarowani. Bycie życzliwym przynosi także inne korzyści. Według naukowców z Uniwersytetu Cornella życzliwość zwiększa naszą energię, podnosi samoocenę i daje poczucie panowania nad własnym życiem. Do innych efektów ubocznych życzliwości należy zaliczyć również: zmniejszone poczucie depresji, mniejszą wrogość czy większą odporność psychiczną.
Ponad trzydzieści lat temu badaczki Ellen Langer i Judith Rodin przeprowadziły badanie w domu spokojnej starości. Wręczyły mieszkańcom domu rośliny doniczkowe. Połowę osób poprosiły o pielęgnowanie tych roślin, a drugiej połowie powiedziały, że będą to robiły pielęgniarki. Trzy tygodnie później zauważyły, że mieszkańcy opiekujący się roślinami czują się szczęśliwsi niż ci, którzy tego nie robili. Kilkanaście miesięcy później okazało się, że w grupa staruszków dbających o rośliny cechowała się większą aktywnością i lepszym zdrowiem niż ich koledzy, którzy nie zajmowali się roślinami. To odkrycie zapoczątkowało serię kolejnych badań, które dowodziły, że różnorodne formy okazywania życzliwości – na przykład dbanie o zwierzę czy wyświadczanie przysług przyjaciołom – dają ludziom szczęście i wzbogacają ich życie.
To nasze neurony lustrzane stanowią podstawę życzliwości i empatii. Działają one w następujący sposób: kiedy widzimy, że ktoś się uśmiecha, również mamy ochotę się uśmiechnąć. Odzwierciedlamy emocje innych osób i to zwraca się gdy praktykujemy życzliwość. Co ciekawe, nawet kiedy tylko patrzymy na kogoś okazującego życzliwość, w naszym mózgu również zachodzą takie same zmiany fizjologiczne jak w jego mózgu.
Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów, które pomogą nauczyć najmłodszych życzliwości.
Zabawa w życzliwość. Zawrzyj z dzieckiem umowę, że każde z was będzie dokonywało co najmniej trzech aktów życzliwości każdego dnia. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, na czym one mogą polegać. Na przykład dziecko może pomóc koledze w szkole, pocieszyć kogoś, kto akurat ma zły dzień, zaoferować swoją pomoc w wykonywaniu obowiązków domowych albo powiedzieć komuś, że dobrze się spisał. Może to być również pomoc dziadkom w domu lub pomoc starszemu sąsiadowi we wniesieniu zakupów. Pod koniec dnia omawiajcie swoje doświadczenia.
Papierowy łańcuch życzliwości. Zrób z dzieckiem papierowy łańcuch życzliwości z kolorowego papieru pociętego na paski o szerokości 2–3 centymetrów. Poproś dziecko, żeby zapisywało na paskach swoje dobre uczynki. Następnie zaczepiajcie kolejne paski ze sobą, tworząc coś przypominającego papierowy łańcuch na choinkę. Zwróćcie uwagę, jak szybko w kolejnych dniach wydłuża się wasz łańcuch. Powieście go w widocznym miejscu i zachęcaj dziecko, żeby przyglądało mu się i odczuwało dumę z powodu tego, co miłego zrobiło dla innych.
Uśmiech. Poćwicz razem z dzieckiem jak uśmiechać się do siebie w lustrze. Następnie zachęć dziecko do tego aby, gdy zobaczy następnego dnia kolegę w szkole, szeroko się do niego uśmiechnęło. Wyjaśnij, że uśmiech to prosty sposób, aby sprawić komuś radość.
Dzielenie się rzeczami. Jeśli dziecko ma nadmiar zabawek, ubrań lub innych rzeczy, zachęć je do podzielenia się nimi z innymi. Może to być ktoś w rodzinie, przyjaciel lub ktoś, kto tego potrzebuje.
Przypominaj dziecku, że okazywanie życzliwości nie musi być czasochłonne ani kosztowne, nie wymaga wielkiego wysiłku. Może polegać na czymś tak prostym, jak otwarcie komuś drzwi. Do innych przykładów życzliwych gestów można zaliczyć na przykład uprzejme słowo lub uśmiech, pochwalenie kogoś czy wybaczenie komuś. Przypominaj mu, że uśmiech, który daje innym, wraca do niego.
Opracowała: mgr Jessika Podgórska – psycholog
Źródło: https://www.facebook.com/anetasobierysuje/
na podstawie książki:
„10 minut uważności. Jak pomóc dzieciom radzić sobie ze stresem i strachem” Hawn Goldie, Holden Wendy