Wspieranie rozwoju dziecka(NIE)grzeczne dzieci - problemy dziecka z ADHD

(NIE)grzeczne dzieci – problemy dziecka z ADHD

Zaburzenie ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) dotyka wiele dzieci, powodując trudności w nauce, które przysparzają problemów zarówno im samym, jak
i ich rodzicom oraz nauczycielom. ADHD wiąże się z charakterystycznymi objawami, takimi jak brak możliwości skupienia uwagi, impulsywność oraz nadruchliwość. Te cechy mogą prowadzić do niepowodzeń szkolnych i negatywnie wpływać na rozwój dziecka oraz jego ocenę.

Czym jest ADHD i jak się może przejawiać?

ADHD (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) to zaburzenie neurorozwojowe charakteryzujące się trudnościami w utrzymaniu uwagi, nadmierną impulsywnością i/lub nadruchliwością. Zaburzenie to występuje u około 5-7% dzieci na świecie i może utrzymywać się w dorosłości.

Według klasyfikacji DSM-5, ADHD dzieli się na trzy podstawowe typy:

  1. Typ z przewagą zaburzeń uwagi (ADD) – objawia się trudnościami w koncentracji
    i organizacji.
  2. Typ hiperaktywno-impulsywny – dominuje nadruchliwość oraz impulsywność.
  3. Typ mieszany – łączy cechy obu powyższych.

Dzieci z ADHD często są nazywane „niegrzecznymi” z powodu niezrozumienia ich zachowań. Oto główne powody:

Impulsywność

  • Przerywają innym w rozmowie lub odpowiadają na pytania bez zgłoszenia się.
  • Wykonują działania bez zastanowienia, co bywa odbierane jako brak szacunku.

Nadruchliwość

  • Nie potrafią spokojnie siedzieć, wiercą się, wstają w trakcie zajęć.
  • Takie zachowania są postrzegane jako lekceważenie zasad.

Problemy z koncentracją

  • Nie słuchają poleceń, zapominają je lub wykonują je niedokładnie, co wygląda na celowe ignorowanie dorosłych.

Wywoływanie zakłóceń

  • Hałasują, stukają, wiercą się, co przeszkadza innym uczniom i bywa odbierane jako brak wychowania.

Reakcje emocjonalne

  • Szybko się złoszczą, płaczą lub reagują agresywnie, co jest mylone z celowym nieposłuszeństwem.

Społeczne stereotypy

  • Impulsywność i nadruchliwość odbierane są jako „złośliwość” lub brak szacunku.
  • Brak wiedzy o ADHD sprawia, że takie dzieci uznaje się za źle wychowane.

Problemy edukacyjne dziecka z ADHD

Dzieci z ADHD mają trudności z kontrolowaniem swoich działań, co skutkuje licznymi problemami edukacyjnymi. Nie potrafią skupić się na zadaniach takich jak pisanie, czytanie czy rozwiązywanie zadań matematycznych. Są niesystematyczne, popełniają wiele błędów,
a często nie kończą rozpoczętych prac. Dodatkowo szybkie zniechęcanie się do monotonnych zadań prowadzi do unikania wysiłku intelektualnego.

Zaburzenia uwagi:

  1. Dziecko może nie zapisywać pracy domowej, bo podczas podawania instrukcji myślało o czymś innym.
  2. Podczas testu matematycznego szybko traci koncentrację i zaczyna rysować na marginesie zeszytu.

Impulsywność:

  1. W czasie lekcji zadaje pytania niezwiązane z tematem, przerywając nauczycielowi.
  2. Na boisku popycha inne dzieci, ponieważ chce być pierwsze w grze, co prowadzi do konfliktów.

Nadruchliwość:

  1. Ciągle kręci się na krześle, tupie nogami, a w skrajnych przypadkach wstaje
    i chodzi po klasie.
  2. Na zajęciach plastycznych dziecko zaczyna „bawić się” narzędziami innych uczniów, ponieważ nie potrafi skupić się na jednym zadaniu.

Przyczyną tych trudności jest często zaburzenie funkcji poznawczych, takich jak:

  • Analiza wzrokowa – dziecko ma trudności z odróżnianiem liter o podobnym kształcie (np. „b” i „d”), co utrudnia naukę czytania.
  • Motoryka mała – zaburzenia precyzji ruchów sprawiają, że pisanie, kolorowanie czy wycinanie stają się wyzwaniem.
  • Analiza słuchowa – trudności w różnicowaniu dźwięków podobnych (np. „p” i „b”) sprawiają, że dziecko ma problemy z pisaniem ze słuchu czy rozumieniem poleceń.

Problemy z pamięcią i nauką matematyki

Dzieci z ADHD mają problemy z pamięcią krótkotrwałą, co utrudnia im zapamiętywanie dłuższych poleceń, wypowiedzi czy kolejnych etapów zadania. Przykładowo, podczas czytania tekstu nie pamiętają początku, gdy dochodzą do końca. W nauce matematyki ADHD objawia się trudnościami z opanowaniem podstawowych zasad, takich jak tabliczka mnożenia czy dzielenie. Regularne powtarzanie materiału to jedyny sposób, by dziecko mogło zapamiętać te informacje.

Problemy językowe i komunikacyjne

Dzieci z ADHD mają tendencję do chaotycznych wypowiedzi, które bywają niezrozumiałe dla nauczycieli. Ich zdania często są niepoprawne gramatycznie, odbiegają od tematu lub zawierają informacje przekazane w przypadkowej kolejności.

Wpływ ADHD na relacje społeczne i samoocenę

Podczas lekcji każdy bodziec może rozproszyć dziecko z ADHD – ołówek na ławce, hałas zza okna czy rysunek w książce. Powoduje to, że dekoncentracja jednego ucznia wpływa na całą klasę. Niestety, rówieśnicy często postrzegają dzieci z ADHD jako złośliwe lub niegrzeczne, co prowadzi do ich odrzucenia. Brak akceptacji ze strony grupy obniża ich samoocenę
i zwiększa poczucie inności.

Kilka propozycji wsparcia dla dzieci z ADHD

Dla nauczycieli

  • Dostosowanie nauki: nauczyciel może dzielić materiał na mniejsze części i stosować różnorodne metody nauczania np.: materiały wizualne, gry dydaktyczne, krótkie ćwiczenia czy prace grupowe.
  • Tworzenie przewidywalnej rutyny i zasad: jasny plan dnia oraz proste reguły
    w klasie pozwala dziecku lepiej kontrolować swoje działania.
  • Minimalizacja bodźców: w klasie należy ograniczyć elementy rozpraszające uwagę (np. posadzić dziecko w spokojnym miejscu, z dala od okna, blisko nauczyciela).
  • Wsparcie w organizacji: nauczyciel może przypominać o terminach prac i pomagać dziecku w planowaniu zadań.

Dla rodziców

  • Wsparcie w nauce i utrzymanie codziennej rutyny: stałe godziny odrabiania lekcji, posiłków i snu oraz krótkie sesje nauki z przerwami na ruch pomagają dziecku
    w organizacji dnia i efektywnego wykorzystania czasu.
  • Wzmacnianie pozytywnych zachowań i motywacji: chwalenie za każdy wysiłek
    i postęp, nawet drobny, buduje w dziecku pozytywne nastawienie do nauki.
  • Rozładowanie energii: aktywność fizyczna, np. sport lub spacery, pozwala dziecku się wyciszyć i skoncentrować na zadaniach.
  • Współpraca ze szkołą – utrzymanie stałego kontaktu z nauczycielami i wspólne ustalanie celów edukacyjnych pozwolą ujednolicić wymagania oraz na bieżąco je modyfikować.
  • Terapie wspomagające – korzystanie z zajęć z terapeutą pedagogicznym czy psychologiem czy terapii EEG Biofeedback wspierają dziecko w pokonywaniu trudności.

Dzieci z ADHD nie są niegrzeczne – ich zachowanie wynika z zaburzenia, nie ze złej woli. ADHD wpływa na każdy aspekt jego życia. Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową może osiągać sukcesy w nauce i relacjach społecznych oraz rozwijać swój potencjał jeśli otrzyma odpowiednie wsparcie. Kluczem jest współpraca między nauczycielem a rodzicem, a także indywidualne podejście do potrzeb ucznia. Zrozumienie charakterystyki ADHD pozwala nie tylko łagodzić trudności edukacyjne, ale także budować u dziecka poczucie własnej wartości
i akceptacji.

Bibliografia

  1. Barkley, R. A. (2021). Deficyt uwagi i nadpobudliwość u dzieci i dorosłych: teoria, diagnoza i leczenie. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  2. Kołakowski, A., & Wolańczyk, T. (2020). ADHD: Podręcznik dla nauczycieli
    i rodziców
    . Gdańsk: Harmonia.

 

Opracowała:

mgr Wioletta Rymanowska – pedagog, doradca zawodowy, neuroterapeuta EEG Biofeedback

Najnowsze

Więcej artykułów