Koszmary senne u dzieci
Przeprowadzone badania wskazują, że każdemu choć raz w życiu zdarzyły się koszmary senne. Takie sny mogą pojawić się na różnych etapach naszego życia i mogą przyjmować różną formę – być bardzo realistyczne lub abstrakcyjne. Bardzo często powodują, że chcielibyśmy się wybudzić. Niestety o koszmarach sennych wciąż wiemy niewiele. Dostępna wiedza opiera się na informacjach zebranych od ludzi śniących, nie ma obiektywnych badań, które wyjaśniałyby przyczyny mechanizmów rządzących snami – informacje te często pochodzą od osób, które mają złe sny częściej niż inni – ludzi, którzy cierpią na przykład z powodu stresu pourazowego lub przyjmujących leki zwiększające częstotliwość koszmarów. O snach małych dzieci wiemy jeszcze mniej, bo często nie są one w stanie ich opowiedzieć.
W dziedzinie rozumienia snów zasłynął psychoanalityk Zygmunt Freud. Według jego teorii sny są wyrazem podświadomości, naszych głębokich lęków czy wewnętrznego gniewu i to właśnie interpretacja treści snów stała się jedną z technik, która pozwalała mu na pracę z pacjentem nad jego trudnościami. Obecnie niektórzy badacze snu postrzegają śnienie jako kolejną formę świadomości – sen REM obok czuwania i snu RNEM – stał się samodzielnym bytem. Na wysnucie takich wniosków pozwoliły obiektywne badania snu czyli polisomnografia. Zapis EEG w trakcie snu bardzo przypomina zapis w trakcie czuwania – mózg śniąc przeżywa swoją własną rzeczywistość, w podobny sposób jak doświadcza świata, gdy nie śpi. Ciało jest jednak wtedy pozbawione napięcia mięśniowego.
Dziecko śni odpowiednio do swojego wieku rozwojowego. Sny młodszych dzieci są bardziej statyczne, mało rozbudowane, często skupione wokół pojedynczego wątku. Starsze przedszkolaki zaczynają śnić bardziej rozbudowane historie, często z włączeniem własnej osoby. Dopiero we wcześniej młodości sny dzieci swoją złożonością zaczynają przypominać sny dorosłych. Treść snów wiąże się często z przeżyciami dnia codziennego. Deficyt danego zmysłu, na przykład w przypadku dzieci słabowidzących czy niewidomych, wiąże się z odmienną charakterystyką snów – sny takich dzieci skupione są wokół elementów dźwiękowych, czuciowych i węchowych.
Koszmar to sen, który ma przerażającą treść i może powodować wybudzenie z uczuciem bardzo dużego lęku. W przypadku sporadycznych koszmarów, doświadczanych przez większość małych dzieci, czynnikami predysponującymi może być: przeżywany aktualnie stres, zagrażające w ocenie danego dziecka sytuacje, ekspozycja na treści nieodbieranie dla wieku czy lęki rozwojowe. Złe sny dzieci często budzą niepokój w ich rodzicach. Teorii na temat przyczyn powstawania koszmarów sennych jest dużo. Wiadomo, że dzieci, które przeżyły wydarzenia traumatyczne częściej przeżywają koszmary niż ich rówieśnicy.
Z doświadczeniem koszmarów wiąże się również zespół stresu pourazowego, zaburzenia lękowe czy depresja. Do pojawiania się koszmarów mogą predysponować również indywidualne cechy dziecka. Należą do nich między innymi: lękowe nastawienie do świata czy nadmierna nieśmiałość. Dziecko posiadające którąś z powyższych cech może mocniej przeżywać zdarzenia w ciągu dnia, a emocje w nim nagromadzone mogą ujawnić się właśnie w trakcie śnienia
Jak reagować na dziecięce koszmary senne? Kiedy wybudzony w środku nocy rodzic słyszy w nocy krzyk lub płacz w pokoju dziecka często nie wie jak się ma zachować. Warto wtedy po prostu zadbać o swoją obecność obok dziecka. Rodzic powinien je przytulić, ukołysać, zapewnić, że „to był tylko sen”, pozwolić położyć się obok siebie. Z badań wynika, że koszmary rzadziej zdarzają się dzieciom, które zasypiają samodzielnie wieczorem, ale w sytuacji koszmaru korzystają z obecności rodzica i przytulenia w jego ramionach. Ważne, aby rodzic nie poświęcał wydarzeniu zbyt wiele uwagi i nie starał się w nocy roztrząsać, co się dziecku śniło. Jeżeli złe sny przytrafiają się rzadko, to takie rozwiązanie może być wystarczające.
Jednak częste koszmary mogą odbijać się negatywnie na funkcjonowaniu dziecka podczas dnia. Warto wtedy zastanowić się co może być ich potencjalnym źródłem i jak nad tym pracować. To często stres czy oglądanie nieodpowiednich treści są powodem pojawienia się nadmiernych koszmarów sennych. Podpowiedzi o przyczynie może udzielić dziecko – rodzic może zachęcić dziecko, aby rano (nie w trakcie nocy, by nie potęgować lęku) narysowało to, co mu się śniło. Należy przeanalizować obrazek, a później pomóc dziecku go zniszczyć i symbolicznie wspólnie wyrzucić rysunek do kosza. Warto zadbać o wieczorną rutynę. Przed pójściem spać należy zaproponować dziecku, aby zabrało ze sobą do spania „obrońcę” w postaci na przykład ulubionego misia. Pomocne mogą być również nocne lampki, które po naciśnięciu dają słabe światło, tak aby dziecko mogło samo je zapalić, nie wychodząc ze swojego łóżka.
Jeśli jednak koszmary powodują duży dyskomfort u dziecka i wpływają na funkcjonowanie całej jego rodziny, często nawracają czy są wynikiem wcześniejszych trudnych wydarzeń niezbędna może okazać się konsultacja dziecka u profesjonalisty – psychologa lub psychoterapeuty.
Opracowała:
mgr Jessika Podgórska – psycholog
Na podstawie książki:
„Sen u dzieci” Magda Kaczor, Magdalena Szczęsna